Ojämna beställningar – en utmaning för företag

Ojämna beställningar – en utmaning för företag

Tänk dig att du säljer glass. På sommaren vill alla ha glass, men på vintern är det få som köper. Det är ett exempel på efterfrågevariation, alltså att efterfrågan på en vara går upp och ner.

Inom SCM, som betyder Supply Chain Management (hantering av leveranskedjan), är det viktigt att förstå efterfrågevariation. Det påverkar nämligen hur företag planerar sina inköp.

Inköpsplanering handlar om att köpa in rätt mängd varor vid rätt tidpunkt. Om ett företag vet att efterfrågan varierar mycket blir det svårare att planera. Man vill ju inte ha för mycket varor i lager, men det är också dåligt om varorna tar slut.

För att hantera ojämna beställningar använder företag ofta säkerhetslager. Det är en extra mängd varor som man har i lager ifall efterfrågan blir större än väntat.

Hur stort säkerhetslagret behöver vara beror på:

  • Hur mycket efterfrågan varierar. Ju mer ojämna beställningar, desto större säkerhetslager behövs.
  • Hur lång tid det tar att få in nya varor. Om det tar lång tid att få in nya varor behöver man ha ett större säkerhetslager.

Efterfrågevariation kan bero på många saker:

  • Säsong: Glass säljer mer på sommaren, vinterdäck säljer mer på vintern.
  • Trender: En ny populär leksak kan skapa stor efterfrågan under en kort tid.
  • Kampanjer: Reaerbjudanden kan öka efterfrågan kraftigt.

Genom att förstå efterfrågevariation och använda säkerhetslager kan företag minska risken för att varor tar slut eller att de har för mycket varor i lager.